Ticaret Bakanlığı’ndan Duyuru: Tüketici Hakem Heyetleri Kapatılmıyor, Güçlendiriliyor
Ticaret Bakanlığı’ndan Duyuru: Tüketici Hakem Heyetleri Kapatılmıyor, Güçlendiriliyor
Ticaret Bakanlığı, kamuoyunda Tüketici Hakem Heyetlerinin (THH) kapatıldığı yönündeki iddialara ilişkin önemli bir açıklama yaptı. Bakanlık, iddiaların aksine, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun kapsamında faaliyet gösteren heyetlerin kapatılmadığını; aksine, yeniden yapılandırılarak güçlendirildiğini ve hizmet kalitesini artırmayı hedeflediğini duyurdu.
Yeniden Yapılandırma Kararının Gerekçeleri
Tüketici Hakem Heyetleri, tüketicilere sunulan hizmetin daha etkin, hızlı ve ihtisaslaşmış bir yapıda yürütülmesi amacıyla yeniden düzenleniyor. Ticaret Bakanlığı tarafından yapılan değerlendirmeler sonucunda, yapılandırmanın temel gerekçeleri şunlardır:
-
Hizmet kalitesinin artırılması.
-
Karar alma sürelerinin daha da kısaltılması.
-
Uygulamalarda yeknesaklığın (uygulama birliği) sağlanması.
-
İhtisaslaşmanın güçlendirilmesi.
Karar Mercileri İl Merkezlerine Taşınıyor, Başvurular Devam Ediyor
Yeniden yapılandırma ile Tüketici Hakem Heyetlerinin karar mercii olma yetkileri, özellikle büyükşehirlerde, il merkezlerinde birleştiriliyor.
-
19 Büyükşehirde Uygulama: Büyükşehir statüsündeki 19 ilde, THH'ler il merkezlerindeki Ticaret İl Müdürlükleri bünyesinde hizmet verecek şekilde yeniden yapılandırıldı. Bu düzenleme 01.01.2026 tarihinden itibaren geçerli olacak.
-
Karar Sürelerinin Kısaltılması: Bu çerçevede, toplam 170 Tüketici Hakem Heyeti karar mercii olarak yetkilendirilmiştir. Bakanlık, bu dönüşümün karar sürelerini kısaltmasını bekliyor.
-
Vatandaş Başvuruları: Tüketiciler, tüm il ve ilçelerde, eskiden olduğu gibi başvurularını ilçe kaymakamlıklarında bulunan başvuru ve irtibat noktalarından yapmaya devam edebileceklerdir. Tüm bu başvurular, il merkezlerindeki yetkili heyetler tarafından karara bağlanacaktır.
Tüketici Lehine Sonuçlar ve Veriler
Bakanlık, bu düzenlemenin hakem heyetlerinin kapatılması değil, karar süreçlerinin tek merkezden daha hızlı ve uzmanlaşmış bir yapı ile yürütülmesine yönelik bir dönüşüm olduğunu belirtmektedir. Geçmişteki benzer bir yapılanmanın olumlu sonuçlar doğurduğu şu verilerle desteklenmektedir:
| Yıl | Ortalama Karar Süresi | Durum |
| 2017 | 174 gün | Yapılandırma öncesi |
| 2024 | Yaklaşık 98 gün | Benzer yapılanma sonrası |
Bakanlık, bu yeni düzenleme ile tüketicilerin hak arama yollarında herhangi bir hak kaybı söz konusu olmadığını; aksine, karar alma sürelerinin daha da kısalması ve uygulama birliğinin artması sayesinde tüketici hak arama yollarının güçleneceğini ifade etmektedir. İş yükü artması halinde heyet sayısının Bakanlık onayıyla her zaman artırılabileceği de belirtilmiştir.
Gönderen: haber
Ekonomi

