Erhan Erden SEyitgazi Belediye Başkan Adayı


Scooterlar çevreci ama güvenli mi?

Scooterlar çevreci ama güvenli mi?
Scooterlar çevreci ama güvenli mi?
27 Eylül 2024 Cuma Okuma 1.577

Scooter kullanımında güvenlik önlemleri yetersiz!

Scooterların güvenli kullanım sorunları mutlaka çözülmeli!

Scooterların koruyucu ekipman olmadan kullanılması kesinlikle önlenmeli!

Her gün artan trafiğin scooter kullanımının hızla yaygınlaşmasına neden olduğunu dile getiren uzmanlar, özellikle büyük şehirlerde yaygınlaşan scooterların, doğru tedbirler alınmadığı takdirde ciddi yaralanma ve ölümlerle sonuçlanabilecek trafik kazalarına yol açabileceğine dikkat çekiyor.

Resmi olmayan rakamlara göre 2023 yılında, scooterların karıştığı 2 bin 446 trafik çarpışmasında, 21 scooter kullanıcısının yaşamını yitirdiğini 2 bin 50 kullanıcının yaralandığını kaydeden Yol ve Trafik Güvenliği Danışmanı Özgür Şener, “Bu taşıtların koruyucu ekipman olmadan kullanılması kesinlikle önlenmelidir.” dedi.

Üsküdar Üniversitesi İş Sağlığı ve Güvenliği Bölümü Öğretim Görevlisi, Yol ve Trafik Güvenliği Danışmanı Özgür Şener, son yıllarda büyük şehirlerde artan scooter kullanımıyla ilgili önemli uyarılarda bulundu.

Artan scooter kullanımı ve trafik güvenliği sorunları

Yol ve Trafik Güvenliği Danışmanı Özgür Şener, scooterların büyük şehirlerde giderek daha fazla tercih edildiğini belirterek, “Amacımız scooterların güvenli halde kullanılmasını sağlayacak tedbirlerin alınmasını sağlamak. Özellikle İstanbul, İzmir, Ankara gibi büyük şehirlerimizde artan hatta günün belirli saatlerinde taşıtların hareket edemez hale gelmesi nedeniyle scooterlar ve motosikletler hızlı ve kolay ulaşım çözümü olarak tercih ediliyor. Trafiğe takılmadan seyahat etmek isteyenler gerek paylaşımlı scooterları gerekse kendi scooterlarını kullanıyor. Her gün daha da artan trafik doğal olarak her gün scooter sayısının ve kullanımının artmasına sebep oluyor.” dedi.

Scooterlar son 5 yılda yoğun olarak hayatımıza girdi 

Bu noktada, hayatımıza son 5 yılda yoğun olarak giren scooterların güvenli kullanımı sağlanamazsa trafik çarpışmalarında scooter kullanıcılarının ölüm ve yaralanmalarını çokça duymaya devam edeceğimiz söyleyen Özgür Şener, şöyle devam etti:

“Bazı resmi rakamlar ile açıklamak çok daha iyi ve anlaşılır olacaktır. 2022 yılından itibaren resmi makamlarımızca tutulan kayıtlara scooterlar ve benzeri diğer taşıt kazaları da girmeye başladı. TÜİK resmi bilgilerine göre: Ülkemiz karayolu ağında 2023 yılında ölümlü yaralanmalı trafik kazasına karışan toplam 389 bin 362 taşıtın yüzde 48,5'i otomobil, yüzde 23,8'i motosiklet, yüzde 14,0'ı kamyonet, yüzde 2,4'ü minibüs, yüzde 2,3'ü bisiklet, yüzde 2,3'ü çekici, yüzde 1,9'u kamyon, yüzde 1,7'si otobüs, yüzde 0,8'i traktör ve yüzde 2,4'ü diğer taşıtlardan oluştu. Diğer olarak tanımlanan taşıtlar; elektrikli scooter, özel amaçlı taşıt, bilinmeyen, vb. olarak tanımlanmıştır. Karayolunda yıllardır kullanılan minibüs, çekici, kamyon gibi taşıtların karıştığı trafik çarpışmaları ile kıyaslandığında yüzde 2,4’ün çok dikkate değer bir oran olduğu anlaşılmaktadır.”

 

 

2 bin 446 trafik çarpışmasında, 21 scooter kullanıcısı yaşamını yitirdi

Resmi olmayan rakamlara göre 2023 yılında, scooterların karıştığı 2 bin 446 trafik çarpışmasında, 21 scooter kullanıcısının yaşamını yitirdiğini 2 bin 50 kullanıcının yaralandığını kaydeden Özgür Şener, “Peki güvenli bir kullanım için hangi konularda iyileştirmelere ihtiyaç var? Dünyada Yol Trafik Güvenliği alanında gelişmiş ülkelerinde benimsenen ‘Güvenli Sistem Yaklaşımı’ trafik çarpışmalarının önlenmesi ve güvenli bir trafik ortamının sağlanmasının özetle, sürücüler, kullanılan yollar, kullanılan taşıtlar ve tüm bu bileşenlerin denetimi ile mümkün olacağını öngörmektedir.” diye konuştu.

Scooter kullanıcı yaşı 16 olarak belirlenmiş ama…

Gelişmiş ülkeler benimsenen ‘Güvenli Sistem Yaklaşımı’ Scooter kullanımında kullanıcı yaşının 16 olarak belirlendiğini ifade eden Özgür Şener, “Ancak 16 yaşındaki kullanıcının sahip olması gereken hiçbir bilgi tanımlanmamış. Trafik kurallarını biliyor olması, trafik işaretlerini biliyor olması, trafik akışını biliyor olması gibi kritik bilgiler ölümle yaşam arasındadır. Bu temel bilgilere sahip olmayan birinin taşıt yolunda bir taşıtı güvenli bir halde sevk ve idare etmesi maalesef mümkün değildir. Bununla birlikte, kullanıcıların 16 yaşında olmalarını sağlayacak hiçbir önlem bulunmamaktadır.” dedi.

Koruyucu ekipman kullanımı konusunda mevzuat iyi niyet tarifi…

Koruyucu ekipman kullanımı konusunda da mevzuatın bir iyi niyet tarifi olduğuna vurgu yapan Özgür Şener, şunları kaydetti:

“Şöyle ki: Yetki belgesi sahipleri, e- Scooterın kullanımı sırasında kask, dizlik, reflektörlü ceket gibi koruyucu ve görünürlüğü artırıcı ekipmanların giyilmesi konusunda hizmetten yararlananları bilgilendirmekle yükümlü. Mevzuat diyor ki kullanacak kişilere bir bilgi vermen yeterli. Kullanıp kullanmamak onların iradesinde. Saatte 25 kilometre/saat hız yapmasına izin verilmiş (Özel kullanım amaçlı scooterlar saatte 65 kilometre/saat hıza kadar çıkabiliyor), taşıtların, motosikletlerin kullandığı bir karayolunda, hiçbir koruması olmadan 16 yaşında bir sürücü tarafından kullanılan bir taşıtı hayal edin. En küçük bir temasta dengesi bozulduğunda asfalta, betona, ağaca veya başka bir taşıtın kaportasına çarpacaktır. Kask, gözlük, koruyucu mont, dizlik, kolluk gibi hiçbir koruyucu ekipmanı olmadığı için en iyi ihtimalle yaralanması kaçınılmazdır. Daha kötüsünü düşünmek bile çok üzücü. Bu taşıtların koruyucu ekipman olmadan kullanılması kesinlikle önlenmelidir.”

Hız sınırı 50 km’nin altındaki yollarda kullanılabiliyor

Scooterların mevzuata göre; varsa bisiklet yolu veya bisiklet şeridinde, bisiklet şeridi yoksa, trafik güvenliğini riske atmayacak şekilde sağdan gidilmesi kaydıyla taşıt yolunda, hız sınırı 50 km’nin altındaki yollarda, yerel yönetimler tarafından yasaklanmamış olan yollarda kullanılabildiğini anlatan Yol ve Trafik Güvenliği Danışmanı Özgür Şener, şöyle devam etti:

“Ülkemizdeki bisiklet yollarının uzunluğunu ve erişebildikleri lokasyonları ve kullanıcıların bu taşıtları kullanma amaçlarını değerlendirdiğimizde, scooterların çok büyük oranda taşıt yollarında kullanılması sonucunun çıktığını hepimiz biliyoruz. Yine mevzuat diyor ki; Hızı 25 km/saati geçmemelidir. Fren mekanizmasına sahip olmalıdır. Önde, beyaz ışık verecek ve en az 20 metre önü aydınlatabilecek şekilde far olmalıdır. Arkada, kırmızı renkte ışık veren bir lamba ve kırmızı reflektör olmalıdır. 30 metreden duyulabilecek ses çıkartabilen zil, korna veya benzeri ses aleti olmalıdır. Tüm bunların çalışır durumda olduğunun nasıl kontrol edileceği ve güvence altına alınacağı, servis ve bakım periyotları, bakım hizmetinin nasıl olacağı ve kimler tarafından verilebileceği, özetle bu taşıtın her zaman güvenli bir halde kullanılabilir olduğunu garanti altına alacak bir sistem bulunmamaktadır. Tüm bunlara ilave olarak, havanın karanlık olduğu saatlerde kullanım, yağmurlu, karlı havalarda kullanım, alkol veya uyuşturucu madde etkisinde kullanımın tespiti-önlenmesi, bir çarpışmada özellikle kullanıcının veya zarar verdiği diğer insanın sigortadan faydalanma şartları, iki veya daha çok kişinin üzerinde seyahat etmesi, yük taşınması, taşıtların daha çok kolluk kuvvetlerinin trafik denetimleri yaptıkları güzergahların dışında kalan şehir içi sokak statüsündeki yollarda kullanılması gibi önemli başlıkları da değerlendirmemiz gerekmektedir.”

Devlet, akademi, sivil toplum kuruluşları ve uzmanlar tedbir ve uygulamaları belirlemeli!

Elektrik enerjisi kullanımları ile çevreci bir çözüm olmaları, şehir içi trafik yoğunluğunun azaltılmasında önemli bir çözüm olması, toplu ulaşım ile entegrasyonları sayesinde alternatif ve sürdürülebilir ulaşımın geleceği olmaları dolayısı ile scooter ve benzeri taşıtların desteklenmesi gerektiğine işaret eden Özgür Şener, “Ancak güvenli kullanım sorunları mutlaka çözülmelidir. Önerim, devlet, akademi, sivil toplum kuruluşları ve bizler gibi yol trafik güvenliği alanında hizmet veren kurumlar bir araya gelmesi ve olabilecek en güvenli halde bu taşıtların kullanımlarının sağlanacağı tedbir ve uygulamaların belirlenmesidir. Aksi durumda artan ölüm ve yaralanmalar, Fransa’nın ülke genelinde Avustralya Melbourne’ de kullanımının yasaklaması gibi konuların gündeme gelmesi muhtemeldir.” şeklinde sözlerine son verdi. 



Gönderen: journal



YORUM YAZ
Bu habere yorumlar

Otomobil-Motorsiklet

Türkiye Bisiklet Federasyonu’ndan Bisikletlilerin Can Güvenliği İçin Önemli Çağrı
Türkiye Bisiklet Federasyonu’ndan Bisikletlilerin Can Güvenliği İçin Önemli Çağrı
BYD, TEKNOFEST’te Teknoloji Şovuna Devam Ediyor
BYD, TEKNOFEST’te Teknoloji Şovuna Devam Ediyor
Togg T10F’in Hızlı Teslim Stokları Tükendi
Togg T10F’in Hızlı Teslim Stokları Tükendi
Opel Ticari Araç Ailesi "Roadshow" Etkinliğiyle 3 Büyük Şehirde Sergileniyor
Opel Ticari Araç Ailesi "Roadshow" Etkinliğiyle 3 Büyük Şehirde Sergileniyor
Araç Almak İstiyorsanız, Bu Listeye Bakmadan Karar Vermeyin
Araç Almak İstiyorsanız, Bu Listeye Bakmadan Karar Vermeyin
Togg T10F’in Fiyatları ve Özellikleri Açıklandı
Togg T10F’in Fiyatları ve Özellikleri Açıklandı
Cumhurbaşkanı Erdoğan’a Togg’un Yeni Modeli T10F Hediye Edildi
Cumhurbaşkanı Erdoğan’a Togg’un Yeni Modeli T10F Hediye Edildi
Hyundai’den Türkiye’ye Yeni Elektrikli SUV: INSTER Cross
Hyundai’den Türkiye’ye Yeni Elektrikli SUV: INSTER Cross
BYD Türkiye’den Akıl Almaz Teknoloji Şovu
BYD Türkiye’den Akıl Almaz Teknoloji Şovu
Yeni Toyota Corolla Makyajı Ortaya Çıktı
Yeni Toyota Corolla Makyajı Ortaya Çıktı
TOGG CEO’su Gürcan Karakaş açıkladı: Almanya’dan sonra satılacak 2 ülke
TOGG CEO’su Gürcan Karakaş açıkladı: Almanya’dan sonra satılacak 2 ülke
Skoda, Geleceğin Elektrikli Station Wagon Modeli Vision O’yu Tanıttı
Skoda, Geleceğin Elektrikli Station Wagon Modeli Vision O’yu Tanıttı
Togg, Euro NCAP Testlerinde 5 Yıldız Aldı: "Olağanüstü Bir Sonuç"
Togg, Euro NCAP Testlerinde 5 Yıldız Aldı: "Olağanüstü Bir Sonuç"
Hyundai, İlk Kompakt Elektrikli Aracı Concept THREE’yi Tanıttı
Hyundai, İlk Kompakt Elektrikli Aracı Concept THREE’yi Tanıttı
Otomotivde Patent Savaşları Kızışıyor: Çin Liderlikte
Otomotivde Patent Savaşları Kızışıyor: Çin Liderlikte
Benzinli Motorlarda Yeni Dönem  Platform İş Birlikleri Hızlanıyor!
Benzinli Motorlarda Yeni Dönem Platform İş Birlikleri Hızlanıyor!
Togg Güvenlik Testinden 5 Yıldız Aldı
Togg Güvenlik Testinden 5 Yıldız Aldı
Togg, T10F Modeli için Ön Sipariş Tarihini Duyurdu
Togg, T10F Modeli için Ön Sipariş Tarihini Duyurdu
Dünyanın İlk Direkt Enjeksiyonlu LPG Motoru Tanıtıldı
Dünyanın İlk Direkt Enjeksiyonlu LPG Motoru Tanıtıldı
TürkTraktör Erenler Fabrikası’nda 10.000. Kabin Üretimi Başarısı
TürkTraktör Erenler Fabrikası’nda 10.000. Kabin Üretimi Başarısı
Togg’un Almanya pazarında: İlk reklam filmi yayınlandı
Togg’un Almanya pazarında: İlk reklam filmi yayınlandı
TOGG’un Sağlamlığı Sosyal Medyada Gündem Oldu
TOGG’un Sağlamlığı Sosyal Medyada Gündem Oldu
Fiat Panda’nın Benzinli Versiyonu Tanıtıldı: İşte Fiyatı
Fiat Panda’nın Benzinli Versiyonu Tanıtıldı: İşte Fiyatı
Togg T10X İçin Cazip Kredi Fırsatları Eylül’de Devam Ediyor
Togg T10X İçin Cazip Kredi Fırsatları Eylül’de Devam Ediyor
Dacia Sandero Stepway, Ağustos Ayında Türkiye’nin En Çok Satan B-SUV’u Oldu
Dacia Sandero Stepway, Ağustos Ayında Türkiye’nin En Çok Satan B-SUV’u Oldu
Volkswagen’den Uygun Fiyatlı Elektrikli SUV Geliyor
Volkswagen’den Uygun Fiyatlı Elektrikli SUV Geliyor
Mercedes, EQE Sedan ve EQE SUV Modellerini Üretimden Kaldırıyor
Mercedes, EQE Sedan ve EQE SUV Modellerini Üretimden Kaldırıyor
TOGG’un Yeni Sedan Modeli T10F Tanıtılıyor
TOGG’un Yeni Sedan Modeli T10F Tanıtılıyor
İkinci El Elektrikli Araç Alırken Nelere Dikkat Edilmeli?
İkinci El Elektrikli Araç Alırken Nelere Dikkat Edilmeli?
Okulların Açılmasıyla Birlikte Continental’den Güvenli Sürüş Önerileri
Okulların Açılmasıyla Birlikte Continental’den Güvenli Sürüş Önerileri
Trafik Sigortasında Yeni Primler ve Cezalar Açıklandı
Trafik Sigortasında Yeni Primler ve Cezalar Açıklandı
2026 Dacia Sandman 4x4 Tanıtıldı: Küçük Fiyata Büyük Off-Road Deneyimi
2026 Dacia Sandman 4x4 Tanıtıldı: Küçük Fiyata Büyük Off-Road Deneyimi
Škoda, Vision O Konseptinin Tasarım Detaylarını Paylaştı
Škoda, Vision O Konseptinin Tasarım Detaylarını Paylaştı
İkinci El Araç Satış Yasağına Uyan Yok
İkinci El Araç Satış Yasağına Uyan Yok
Elektrikli Araç Yarışları Başladı: Gençler Temiz Enerji İçin Yarışıyor
Elektrikli Araç Yarışları Başladı: Gençler Temiz Enerji İçin Yarışıyor
BYD YANGWANG U9, 472 km/sa Hızla Elektrikli Araç Dünya Rekoru Kırdı
BYD YANGWANG U9, 472 km/sa Hızla Elektrikli Araç Dünya Rekoru Kırdı
Dünyanın İlk Yapay Zekâ Destekli Hiper Otomobili "Turbio" Tanıtıldı
Dünyanın İlk Yapay Zekâ Destekli Hiper Otomobili "Turbio" Tanıtıldı
Makyajlı Peugeot E-308 (2026) Tanıtıldı:
Makyajlı Peugeot E-308 (2026) Tanıtıldı:
Tofaş Efsaneleri Geri Dönüyor: Doğan ve Şahin 2026’da Yeniden Üretilecek
Tofaş Efsaneleri Geri Dönüyor: Doğan ve Şahin 2026’da Yeniden Üretilecek
ÖTV Düzenlemesi İkinci El Araç Piyasasını Nasıl Etkiledi?
ÖTV Düzenlemesi İkinci El Araç Piyasasını Nasıl Etkiledi?
Trafik Sigortası Primlerinde ve Poliçe Düzenlemesinde Yeni Dönem
Trafik Sigortası Primlerinde ve Poliçe Düzenlemesinde Yeni Dönem
Hyundai i30 Türkiye’ye Yenilenen Yüzüyle Geliyor
Hyundai i30 Türkiye’ye Yenilenen Yüzüyle Geliyor

Bunlar da ilginizi çekebilir