Eskiye Rağbet Olsa, Bayata Nur Yağardı!
Eskişehir'de gelinen noktayı hayretler içinde izliyor ve bu geri dönüşüm olayının ne noktaya bizleri ne kadar geriye kadar götüreceğini merak ve endişe ile izliyoruz.
Sözde Avrupadan bilmem ne başarılı sistem ödülleri alan TRAMVAY sistemimizin resmen fiyasko olarak kabullenildiğinin resmini Pazartesi günü başlayan Tramvaya destek otobüs seferleri ile kabul etmiş oluyoruz. Eskişehiri ciddi bir borç yüküne sokan ve yıllarca yapımı için vatandaşlarımızın özveri ve sabırla beklediği bir işin en sonunda tekrar otobüs destekli hale gelmiş olması kadar düşündürü tirajı komik bir durum olamaz sanırım.
İnternette gezinirken sizde muhtemelen buna benzer fotoğraflarla karşılaşmış olabilirsiniz? Elbette bir romantiğin fotoğraf üzerinde hayalini kurduğu taşıma sistemini foto montaj şeklinde hazırladığı bir fotoğraf diye siz de muhtemelen düşünmüşsünüzdür ilk gördüğünüzde bu fotoğrafı. Zira bu fotoğrafla ilk karşılaştığımızda biz de sadece bizim kentimize özel renklerle üretildiğini yıllardır sandığımız ESTRAM’ın bir benzerinin başka bir yerlerde kullanıldığını bilmiyorduk. Kentimizde alt geçit, üst geçit kullanılarak yapılsaydı keşke diye düşündüğümüz Estram’ın bir alt geçitten geçtiğini gördüğümüz bu fotoğrafı birilerinin “bakın bu böylede yapılabilirdi?” diyerek hazırladığını düşünmüştük.
Oysa biraz daha incelediğimizde ESTRAM’ın bir benzerinin kullanıldığı yeri ve o yerdeki tramvay fotoğraflarını incelediğimizde şaşkınlığımız arttı. Yer alından, yer üstünden giden tramvaylar, geniş ferah yollar. Şık modern istasyonlar ve dahası yeşillerle örülü tramvay yolları.
Gerçekten gıptayla inceledik bu fotoğrafları ve hayıflanarak. Aslında istenirse neler de yapılabiliyormuş demeden edemedik.
Elbette istenirse yapılamayacak şey yoktur. Önemli olan doğru işi, doğru adımlarla ve stratejiyle yapmak olabilirdi. Ve tabii ki samimiyetle.
Zira ilk yapımının söylentilerinden, hayatımıza girişine kadar tramvay sistemini biz başta olmak üzere pek çok kişi eleştirdi. Ancak eleştiriler ilgililer tarafınca tıkalı kulaklarla dinlendiğinden dolayı olsa gerek bir etki yapmadığı gibi, yıllar sonra hayatımıza giren ek tramvay uzatma hatlarında da benzer sıkıntılar göz ardı edilerek çalışmalar yapıldı. Hatların açılmasını umutla bekleyen ve oldukça uzun süre bu plansız şekilde ilerleyen uzatma çalışmaları sırasında adeta bir asker gibi “beklenen gün gelecekse, çekilen çile kutsaldır” diye günleri sayanlar ciddi hayal kırıklığına uğradılar.
Hatların mevcut sisteme entegre olması bizim gibi bir çok eleştiricinin ön gördüğü gibi gelişti ne yazık ki! Ne yazık ki diyorum zira haklı çıkmasaydık keşke. Ancak söylediğimiz ve sürekli dile getirdiğimiz ön görüler meydana gelmiş oldu.
Öncelikle Emek -71 Evler tramvay hattı entegre oldu sisteme. Ve bu sırada bile bir çok aksaklık ve sıkıntılar yaşandı. Ancak tek bir hat özellikle aktarma ya da gereksiz yol uzatması yapılmadan hazırlanan bu hat ciddi sıkıntılar getirmese de geniş bir alana yayılan ve bu hattı kullanacağı düşünülen 71 Evler ve Emek Mahallesi sakinlerinin büyük bir çoğunluğunun hiç kullanamayacağı şekilde hazırlanmış oldu. Zira seçim öncesinde 1 aya yakın süre hizmet veren hem de ücretsiz yolcu taşıyan bu sisteme vatandaşlar tepkilerini de seçim de gösterdi. 22 bin seçmenin sadece 4 bin tanesi bu düşünceye yani bu sistemin mimarlarına inanarak oy verdiler. Zira mahallelerin yayıldığı alan düşünüldüğünde çok küçük bir alandaki insanların yararlanabileceğini bir tramvay sistemi ortaya konulmuş ve bu sisteme entegre olamayanlar için aktarmalı otobüs çilesi sadece şekil ve biçim değiştirmiş ve hatta aktarma çilesi eskisine oranla katmerli olarak ortaya çıkmış oldu.
Bunun yanında diğer hatlardan Çamlıca, Batıkent alanındaki faaliyete sokulan tramvaylarda vatandaşın beklediği gibi kent merkezine gitmek yerine uzun süredir otobüslerle aktarma noktası olarak kullanılan Tepebaşına yolcu taşıyarak AKTARMA HATTI şeklinde kullanılınca, tepkilere neden oldu. Tepkilerden ziyade zaten ciddi bir yolcu kapasitesine sahip olan Tepebaşı aktarma alanında ciddi bir yığılma oluşmasına neden oldu.
Gelelim diğer Yeniket tarafındaki faaliyete sokulan ve ring hattı şeklinde çalıştırılan diğer yeni hatta. O hatta da mevcuttaki eski sistemlerle 15 dakikada gidilebilecek yol 35 dakika gibi ciddi bir farkla gidilebilen bir durumda ortaya çıktı. Böyle olunca da uzun süredir umutla bu çalışmaların bitmesini bekleyenlerin hayalleri suya düşmüş oldu.
Uzun süredir inatla ben bilirim, benden başkası bilmez diye düşünün anlayış ise sonunda kendisinin bilemediğini adeta itiraf ederek YENİ ULAŞIM SİSTEMİNE GEREK olduğunu ağzından kaçırdı. Bunun yanında dudaklardan dökülen “Lütfen, okul ve mesai saatleri içinde ulaşımı kullanmayın” sözleri ise vatandaşların yüzünde alaycı bir tebessüm olarak yanıt buldu.
Şimdi okulların açıldığı gün itibarı ile adeta yenilgiyi kabul eden bir anlayışla toplu taşıma sistemlerine ek otobüs hatları konularak sorunların çözülebileceğini bekliyorlar. Umarız yine yanılırız ve sıkıntılar biraz azalır.
Ancak kentin 50 yılını planlama iddiasına sahip olup, kentin insanını, kentin yaşam tarzını anlamamak için diretenlerin 15-16 yılda gelebileceği noktanın tam da ucunda duruyoruz.
Biz daha önceden de söylemiştik bir çok farklı mecrada. Bir insan ancak inanabildiği şeyi yapabilir, ancak onunla başarılı olabilir. 1999 yılında raylı sistemlerin kent için uygun olmayacağını Eskişehir cadde ve sokaklarının bunu kaldırmayacağını iddialı şekilde ifade eden birinin sadece sandık dönemi sarıldığı bir kozdan öteye gidemeyen tramvay projesinin geleceği noktanın böyle olması kaçınılmazdı. Tıpkı yine geçtiğimiz yerel seçimler öncesinde hem sizleri şöyle hizmetler tanıştıracağımız masalları anlatırken, bu yasa olmaz, bu yasa şöyle kötü diye yeni büyükşehir yasasına da inanmadığını söylediğini ve geçen 120 günden fazla sürede de anlattığı masalların bir tek noktasını bile hatırlatacak tek bir iş yapmamış olmaları durumu kanıtlıyor.
Şimdi ne derseniz deyin. Resmi olarak kayıtlı araç sayısının 225 binlerde, ruhsatlı çalışan otoparklardaki araç kapasitesinin 4025 olduğu bir kentte 4 dönemdir bunları görmezden gelen bir anlayıştan ne bekleyebilirsiniz.
Bir kentte tramvay gibi sistemler yapıldığında bu fotoğraftaki Linz denen yer gibi sonuçlar görmeyi beklemek hayal mi? Elbette doğru proje, doğru çözüm üretilmeli. Bizimle aynı büyüklükte tramvay kullanan bu KASABA’nın 2014 nüfusu 195 bin. Bizim ise üniversite öğrencilerini hesaba katmazsanız yaklaşık 700 bin. Bir kasabada sorunsuz kullanılan bir sistemi getirip bir kente entegre ederseniz bu işin değil 20 yıl böyle 10 yılda elinizde kalmış olması elbette tesadüf değil muhtemel olasılıktır.
Bir kentte yapılan tramvay sistemi Ulaşım ücretini ucuzlatmadıysa, Ulaşım süresini kısaltmadıysa, Kent içi trafiği rahatlatmadıysa, Ulaşım standartlarını yükseltemediyse bu çalışmaya ne denebilir?
Bugün bozuk eksik ulaşım sisteminin mimarları yüzünden yıllardır aktarma yapmak durumunda kalanlar, her gün ulaşım için eskiye nazaran 2-3 katı zaman harcayanlar ne yaptılar. İlk fırsatta özel arabalara sahip oldular, bu arabalarını kullandılar.
Ancak bahsettiğimiz tramvay sisteminin geleceğini hiç hesap edemeyenler büyük olasılıkla bu durumu hesap ederek kentte yapmaları gereken otoparkları yapmayarak, adeta vatandaşı zora düşürerek sözde toplu taşımaya yönlendirme çabasına girdiler. Elbette tramvaya vatandaşlar mutlaka binsin diyerek kaldırılan bir çok otobüs seferi ve minibüs seferleri gibi aleni bir baskı olmasa da, bu sonuç olarak vatandaşı zorlayan bir sistem oldu.
Ancak vatandaş ulaşım yolunda çile çekmektense OTOPARK bulmak için çile çekmeyi tercih etti. Sonuç. Yarın okullar açılıyor ve hep birlikte geçen sene yani 2013 yılında okulların açıldığı günü yaşananları hatırlayıp “İnşallah aynısı olmaz” diye dualar ediyoruz.
Büyüklerimiz ise şuana kadar ki İNKARCILIK anlayışı ile devekuşu misali kafayı gömerek, görmezden gelerek bu sıkıntıların bitmeyeceğini yıllar sonra nihayet anladılar.şöyle modern, kaliteli dedikleri sistemi, nasıl kalitesiz bir anlayışla hayata geçirdiklerini kabullenerek YENİ BİR SİSTEME ihtiyaç olduğunu itiraf ederek TEDBİR alma gereğini hissettiler.
Artık denecek tek söz var “yeni tramvay destek otobüslerimiz hayırlı olsun! İnşallah bu otobüslere de destek sistemi diyerek yarın bir gün faytonları da hizmete almaya karar vermezler!”
İşte söz konusu tramvay uygulamasından kareler.. Her şeyi ile birebir Estram ile aynı olan bu tramvayların tek farkı UYGULANAN PROJE.. Onun dışında rengine kadar herşeyi ile bizim estramla aynı.. Gördüğünüz gibi moden ve gayet çevreye uyumlu bir proje..
Bu arada bu aracın kullanıldığı yerin nüfus sayısına da dikkat edin!
Not: fotoğraflarımız facebook üzerindeki sayfamızda idi ancak bir şekilde fotolarımızı silmişler o yüzden tekrar yeniden yüklüyoruz.. Halkın bilgi alma özgürlüğüne yapılan bu müdahaleyi kınıyoruz..
Tüm yazıları
-
26 Nisan 2024 Cuma
Köylünün Silosunu otel yapanlar kamusal çıkardan bahsediyor
-
27 Mart 2024 Çarşamba
Son düzlükte değişim ile statükocular başa baş gidiyor
-
18 Mart 2024 Pazartesi
Belediyenin sadece kentsel dönüşüm değil, yol konusunda da karnesi kırık
-
13 Mart 2024 Çarşamba
Anketler o kadar mı kötü? Artık neden medet umacaklarını şaşırdılar
-
13 Şubat 2024 Salı
Neden Ünlüce olmamalı?
-
5 Şubat 2024 Pazartesi
TOKİ’ye köstek olanlar TOKİ mağdurlarına destek oluyorlar
-
12 Ocak 2024 Cuma
Büyükerşen, 25 yılda 26 sözü tamamlayamadan başkanlığı bırakıyor
-
25 Aralık 2023 Pazartesi
Madem efsanesin, bağımsız aday ol da namın yürüsün bari!..
-
17 Aralık 2023 Pazar
Ne yapacaktı Büyükerşen’e, herkesin içinde git mi diyecekti?
-
1 Kasım 2023 Çarşamba
Algı operasyonları anketlerle yeniden başladı
-
24 Ekim 2023 Salı
185 bin nüfuslu Linz’in tramvaylarıyla buraya kadar
-
2 Eylül 2023 Cumartesi
Erşen değil, Engelşen (miş)
-
22 Ağustos 2023 Salı
Büyükerşen’in en zor seçimi olsa gerek!
-
18 Ağustos 2023 Cuma
Çavuşoğlu Ak Parti’nin Büyükşehir Adayı mı?
-
13 Ağustos 2023 Pazar
Adam gibi davransaydınız da size oy verseydik!..
-
8 Ağustos 2023 Salı
Yerel seçimlere doğru Eskişehir’in hali..
-
29 Mayıs 2023 Pazartesi
Asrın seçiminde kazanan Türkiye Yüzyılı oldu
-
31 Mart 2023 Cuma
Ankara’nın Melih’i Var da Eskişehir’in Neden Olmasın
-
26 Ocak 2023 Perşembe
Yine aklımızla da hafızamızla da alay mı ediyorsunuz?
-
8 Eylül 2022 Perşembe
Açıklıyorum! Ben de Başkanlığa Adayım 26 Söz Veriyorum!...
-
4 Ağustos 2022 Perşembe
Kendileri Kaçak Yapmaya Alışkın Olunca HER İNŞAATI KAÇAK SANIYORLAR
-
15 Temmuz 2022 Cuma
15 Temmuz’da Postallardan Medet Umanlara Karşı Meydandaydık
-
22 Haziran 2022 Çarşamba
Eskişehir Basının Festival Sarmalı
-
31 Mayıs 2022 Salı
Yoga Bahane, Algı Şahane
-
20 Mayıs 2022 Cuma
Yerel Medyanın Anketle İmtihanı!
-
16 Nisan 2022 Cumartesi
Türktelekom’lu olmayan pişman, olan bin pişman!
-
12 Kasım 2021 Cuma
Bu da Nereden Çıktı! Kanalizasyon Katılım Payı İSTEDİLER
-
26 Eylül 2021 Pazar
Hamamyolu Sizin Dipsiz Kuyunuz mu?
-
29 Ağustos 2021 Pazar
Karşı Olduğumuz Şey Tramvay değil, DRAMVAY
-
17 Ağustos 2021 Salı
Kimliğinden Koparılmış Kentle TURİZM BURAYA KADAR!
-
4 Ağustos 2021 Çarşamba
Emre Kınay’ın Sözleri ve YEREL YÖNETİM GERÇEĞİ
-
22 Haziran 2021 Salı
Bizim de İhtiyacımız Olan Böyle Projeler!
-
27 Nisan 2021 Salı
Reis Öder!
-
19 Nisan 2021 Pazartesi
Kaskı Kafasına Takmayanın Maskesini Doğru Takmasını BEKLEME
-
17 Mart 2021 Çarşamba
Gaziray ve Hatırlattığı Geçmiş: 8 Milyonluk FARK
-
5 Mart 2021 Cuma
“Yaptım ama Sor Bir Niye Yaptım”
-
7 Şubat 2021 Pazar
Doktor Bu Ne? Şebeke Suyu Çay ve Yemek Yapmaya Müsait Değil mi?
-
14 Ocak 2021 Perşembe
Peki Şimdi Tepebaşı Bölgesindeki Tüm Tarlalarda PREFABRİKLER Yükselirse!
-
22 Aralık 2020 Salı
Yol Muamması: Çevreyolu İhtiyaç mı Yoksa Sadece Hedef Şaşırtmaca mı?
-
9 Nisan 2020 Perşembe
Kart Akıllı Ama Uygulama İLKEL: Neden İnternetten Yükleme Yapılamıyor
-
2 Nisan 2020 Perşembe
Boş Binalar Ne Olacak ONU DÜŞÜNDÜNÜZ MÜ?
-
6 Mart 2020 Cuma
Tülomsaş mı? 10 Santimetre Ne Kadar Önemliymiş Bir Kez Daha Düşünün..
-
4 Ekim 2019 Cuma
Canımızı Acıttın BÜYÜKŞEHİR
-
7 Mayıs 2019 Salı
Yerel İsrafa DUR DEMEYECEK MİSİNİZ?
-
17 Şubat 2019 Pazar
Asfalt Parası Yasal Zorunluluksa, KANUNLARI MI ÇİĞNİYORSUNUZ?
-
7 Ekim 2018 Pazar
Devlet Vatandaşına Tuzak Kurmaz!
-
1 Ağustos 2018 Çarşamba
Ağustos Böceği ve Sigortası Atan Karınca MASALI
-
15 Aralık 2017 Cuma
Bu Sorunun YANITI VAR MI? Asfalt Parası Alınmasın da Diyen Aynı Kişilerdi
-
30 Ağustos 2017 Çarşamba
Bayramsa Bayramınız Mübarek Olsun (!)
-
22 Ağustos 2017 Salı
Böyle Projeler Belediye Başkanlarında YOK
-
11 Ekim 2016 Salı
Masanın Adı Beyaz da, Mavi de, Halk Da Olsa İCRAAT AYNI
-
30 Temmuz 2016 Cumartesi
Pimaşla GİDER, Ancak Bir Yere Kadar GİDER
-
21 Nisan 2016 Perşembe
Eskişehir’li Fikrinin Sorulmasına Alışkın Değil ki!..
-
26 Ocak 2016 Salı
ETO: E(tine) T(üyüne) O(rtak mı)
-
13 Ocak 2016 Çarşamba
Toplu Ulaşımdan Kaçan TRAFİKLE BOĞUŞUYOR
-
14 Ekim 2015 Çarşamba
3. Üniversite Basiretsizliği: Herşey Kabak Hayaline Takıldı
-
1 Temmuz 2015 Çarşamba
Sosyalmedyafobik Belediye Odunpazarı
-
16 Nisan 2015 Perşembe
KİMLİĞİNDEN KOPARILMIŞ ŞEHİR
-
7 Şubat 2015 Cumartesi
Gelişmişlik Neden Rakamlara Yansımıyor
-
3 Ocak 2015 Cumartesi
İnanmazsanız Başaramazsınız!
-
14 Kasım 2014 Cuma
Yama Kültürü Sınırlarımızı Aştı
-
14 Eylül 2014 Pazar
Eskiye Rağbet Olsa, Bayata Nur Yağardı!
-
4 Eylül 2014 Perşembe
Katılma Payı Muamması!
-
1 Ağustos 2014 Cuma
Belediyecilikte de Tekelleşme Olur mu?
-
11 Ocak 2014 Cumartesi
Bu işler böyle biter mi?
-
2 Ocak 2014 Perşembe
Komik şehir “Eskişehir”
-
19 Kasım 2013 Salı
Çevre Yolu Komedyası!..
-
14 Kasım 2013 Perşembe
Şehir Trafiği SOS veriyor, Suçlusu Aranıyor
-
28 Ekim 2013 Pazartesi
Selçuklu Vurgusu Yanlış mış?
-
14 Ekim 2013 Pazartesi
Bankaların telefon oyununa dikkat!
-
2 Ekim 2013 Çarşamba
Bu nasıl iş böyle!
-
18 Eylül 2013 Çarşamba
“Ben yaptım oldu” Mantığına İsyan
-
1 Ağustos 2013 Perşembe
Ayhan Kavas’ın “Müjde” Rahatsızlığı
-
15 Mayıs 2013 Çarşamba
#konuşuptaRiskeGirmeyin
-
7 Nisan 2013 Pazar
Avrupa Masalı Buraya Kadar mıydı?
-
30 Mayıs 2012 Çarşamba
Eskişehirliye Eskişehir Haram mı?
-
7 Aralık 2011 Çarşamba
Eski Sistem Kaka; Yeni Sistem Harika
-
12 Ağustos 2011 Cuma
Eski’den yine garip açıklamalar
-
25 Temmuz 2011 Pazartesi
Çevre Yolu Hız Muamması
-
14 Haziran 2011 Salı
Kazanan Belli de, Kaybeden Kim?
-
17 Mayıs 2011 Salı
Tivibu Aboneliğine Evet Demeden Önce Düşünün
-
6 Kasım 2010 Cumartesi
Bir varmış, bir yokmuş
-
17 Temmuz 2010 Cumartesi
Yazımız Ses Getirdi!
-
3 Temmuz 2010 Cumartesi
Geri Dönüşüm Kutuları Mikrop Saçıyor
-
12 Şubat 2010 Cuma
Hangisi Karınca?
-
30 Ağustos 2009 Pazar
Güçlü Türkiye Önce Olmasın!
-
20 Ağustos 2009 Perşembe
Sus Payı mı?
-
2 Haziran 2009 Salı
YİTİRİLMİŞ(!) HAYATLAR
-
30 Mart 2009 Pazartesi
Seçimlerin Ardından...
-
24 Mart 2009 Salı
Burası Senin Yerin!..
-
10 Mart 2009 Salı
The Other
-
15 Ocak 2009 Perşembe
Asfaltlara da Avrupa Standardı!
-
25 Aralık 2008 Perşembe
Eskişehir Sizsiniz!..
-
12 Kasım 2008 Çarşamba
Vatmanlar Biraz Dikkat!
-
11 Eylül 2008 Perşembe
İsimleri Tartışıyoruz
-
5 Eylül 2008 Cuma
Neyi Paylaşamıyorsunuz ki?
-
24 Ağustos 2008 Pazar
Süperlig’de İlk Maçın Ardından
-
20 Ağustos 2008 Çarşamba
Süperlige Doğru ESES’te Neler Oluyor?
-
9 Temmuz 2008 Çarşamba
Halkın ekmeği ile oynamayın artık
-
27 Mayıs 2008 Salı
Mucizeler Ülkesi
-
22 Nisan 2008 Salı
Market Alışverişlerinde Dikkat!
-
4 Mart 2008 Salı
Tesadüf mü?
-
15 Şubat 2008 Cuma
Özgürlük Kavgası
-
4 Şubat 2008 Pazartesi
Herkes Mutsuz!
-
22 Ocak 2008 Salı
Bizim için önemlisiniz, sigara içmemelisiniz!
-
19 Ocak 2008 Cumartesi
İki yüzlülük mü?
-
17 Ocak 2008 Perşembe
Ne sıkıntılar çektik?
-
10 Ocak 2008 Perşembe
Fikir ve Emek Hırsızlığı
-
2 Ocak 2008 Çarşamba
KDV İndirimi ve Uygulamalar
-
16 Aralık 2007 Pazar
Mithat Körler Ve Biz Eskişehirliyiz
-
22 Ekim 2007 Pazartesi
Hakemler Bize Karşı mı?
-
19 Ağustos 2007 Pazar
Kalemşörler
-
2 Ağustos 2007 Perşembe
Şehrin ruhu!
-
24 Temmuz 2007 Salı
Kurallara Uymazsan Buna Benzersin
-
23 Temmuz 2007 Pazartesi
Demokrasi kazandı
-
20 Temmuz 2007 Cuma
Ticaret Odası Kimi Kandırıyor?
-
13 Temmuz 2007 Cuma
Dokunulmazlar!
-
9 Temmuz 2007 Pazartesi
Bağımsız Adaylık!
-
6 Temmuz 2007 Cuma
Allah’tan İstanbulu Yönetmiyorsunuz!
-
5 Temmuz 2007 Perşembe
Bu ne perhiz!
-
1 Temmuz 2007 Pazar
Değişim başladı
-
5 Haziran 2007 Salı
Eskişehir’e Eskişehirli Olmayan Adaylar