Erhan Erden SEyitgazi Belediye Başkan Adayı


Başarılı bir meslek yaşamı için doğru tercih nasıl yapılmalı?

Başarılı bir meslek yaşamı için doğru tercih nasıl yapılmalı?
Başarılı bir meslek yaşamı için doğru tercih nasıl yapılmalı?
23 Temmuz 2024 Salı Okuma 11.978

Üniversite kampüslerine mutlaka gidilmeli!

Genç üniversite adaylarına meslek seçimi sürecinde yardımcı olacak önerilerde bulunan Üsküdar Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Nazife Güngör, “Doğru tercih için gençlerin öncelikle kendi isteklerini, ideallerini, hayallerini çok iyi analiz etmeleri gerekir.” dedi.

Adayların tercih hedeflerindeki üniversite kampüslerine mutlaka uğramaları gerektiğini de kaydeden Prof. Dr. Nazife Güngör, “Üniversitenin, bölümün, programın öğretim kadrosuyla tanışmalı, konuşmalı, üniversitenin lokasyon ve fizik olanaklarını görmeli, incelemelidir.” dedi.

Üsküdar Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Nazife Güngör, genç üniversite adaylarına meslek seçimi sürecinde yardımcı olacak önerilerde bulundu.

Şimdi karar zamanı…

Üniversite tercihinin, genç bireyler için yaşamlarının en zor kararlarından biri olduğunu ifade eden Prof. Dr. Nazife Güngör, “İlkokuldan başlayarak yoğun bir çalışma temposuyla üniversite sınavına hazırlanan genç bireyler sınava girdiler, puanlarını aldılar. Şimdi karar anı. Hangi üniversite, hangi bölüm, hangi program? Önlerinde uzun bir yaşam süresi var ve şimdi bunu nasıl planlayacaklarının, nasıl yaşayacaklarının karar zamanı. Hiç kolay değil. Bir tarafta yıllardan beridir aileleri tarafından onlara empoze edilen meslekler var, diğer tarafta ise kendi istekleri, idealleri, hayalleri, yetenekleri, beğenileri var. İçerisinde yer aldıkları sosyal çevrenin onlardan beklentileri, yönlendirmeleri de karar sürecinde önemli bir etken. Bir de dünyanın gidişatı var elbet. İçerisinde yaşanılan dünyanın yol alışı, gereksinimler, yönelimler, değişim, gelişim… Dolayısıyla da karar vermek zor.” dedi.

Meslek seçiminde kişinin kendini tanıması çok önemli

Genç üniversite adaylarının üniversite, bölüm ve program seçimlerini en doğru biçimde yapmaları konusunda önerilerde bulunan Prof. Dr. Nazife Güngör, “Doğru tercih için gençlerin öncelikle kendi isteklerini, ideallerini, hayallerini çok iyi analiz etmeleri gerekir. Çok iyi düşünsünler. İstekler, hayaller, idealler bir anda oluşmaz, çocuk yaşlardan itibaren zihinsel, duyuşsal, bilişsel, ruhsal zeminde oluşur, biçimlenirler. O nedenle de program ve de meslek tercih aşamasına gelen bireylerin öncelikle kendi geçmişlerine, çocukluk yıllarına doğru bir yolculuk yaparak yıllar içerisinde oluşan, gelişen, değişen istek, hayal, ideal ve yönelimlerini dikkatle analiz etmeleri doğru tercih açısından çok önemlidir. Kendi geçmişimize yolculuk, yeteneklerimizi, beğenilerimizi, yapmak istediklerimizi ve istemediklerimizi, yöneliklerimizi, geleceğe ilişkin amaçlarımızı, yaşamdan beklentilerimizi anlamak ve analiz etmek açısından çok önemlidir. Unutmayalım ki herkes her mesleği yapabilir, ancak herkesin her meslekte aynı başarıyı göstermesi mümkün değildir. Aynı şekilde herkes her işte çalışabilir, ancak önemli olan şey yapacağımız işin bize keyif vermesi, yaşam enerjimizi yükseltmesidir. Dolayısıyla da üniversite, bölüm, program ve de meslek seçiminde kişinin kendisine dönük analizi, kendisini tanıması çok önemlidir.” diye anlattı.

Dünyanın gidişatı ve beklentiler analiz edilmeli

Diğer yandan doğru tercih için içerisinde yaşanılan dünyanın gidişatını, gereksinimlerini ve beklentilerini iyi analiz etmeninin önemli olduğunu kaydeden Prof. Dr. Nazife Güngör, “Seçeceğimiz üniversite, bölüm veya program bizi, geleceğimizi inşa edeceğimiz mesleki alana taşıyacaktır. O halde seçeceğimiz mesleğin dünyanın gidişatı içerisindeki yeri önemlidir. Hangi mesleki alanların bizleri yarınlara güvenle götüreceğini anlamanın yolu ise dünyamızın ve ülkemizin geleceğe yönelik gelişme dinamiklerini çok iyi analiz etmek gerekir. Dünyanın, ülkenin ve toplumun ihtiyaçlarının, sorunlarının, gelecek projelerinin, kalkınma hedeflerinin değerlendirilmesi doğru tercih için önem taşır.” şeklinde devam etti.

Yaşam biçimi de tercih sürecine etkili

İçerisinde yaşanılan sosyal çevrenin de tercih konusunda çok etkili olduğunu dile getiren Prof. Dr. Nazife Güngör, “Bireyin, içerisinde yer aldığı toplumsal ilişkiler, arkadaş çevresi, okul çevresi, aile çevresi, kendisi için hedeflediği sosyal konum, yaşam biçimi tercih sürecine etkili biçimde dahil olan unsurlardır. O halde bireyin, üniversite, bölüm ve program tercihi yaparken sosyal çevresine duyarsız kalması da söz konusu olamaz. Çevremizdeki insanların görüşlerine başvurmalıyız, onları dinlemeliyiz, deneyimlerinden, bilgilerinden, birikimlerinden yararlanmalıyız, ancak karar anında yine de dönüp kendi istek, hedef, hayal ve ideallerimize yönelmeliyiz. Kendi isteklerimizle, toplumsal çevrenin isteklerini akılcı biçimde sentezlemek gençleri doğru tercih yapmaya yöneltebilir.” dedi.

Anne babalar tercih sürecine dayatma yapmamalı

Tercih ve karar aşamasında ailelerin de belirleyici olduğuna işaret eden Prof. Dr. Nazife Güngör, “Şurası bir gerçektir her aile kendince bir dahi yetiştirme peşinde. Çoğu zaman anne babalar kendi hayallerini, ideallerini, hedeflerini çocuk üzerinden gerçekleştirmeye yönelirler. Oysa çocuk ya da genç birey ne tam olarak annesi ne de babasıdır. O, kendi istekleri, yönelimleri, yetenekleri, hedefleri, hayalleri olan onlardan ayrı, farklı, kendine özgü bir bireydir. O halde anne babalar tercih sürecine elbette destek verebilirler, ancak bunun dayatma, zorlama noktasına asla gelmemesi gerekir. Genç bireyler de bu açıdan anne babalarıyla empati kurmalı, onların, çocuklarına ilişkin beklentilerini analiz etmeli, buna göre de onların görüşlerine, yönlendirmelerine kulak vermeli, saygı göstermeli, ancak son aşamada kendi yaşamlarına ilişkin kararı kendi sağduyularıyla vermelidirler.” diye konuştu.

Her kişinin kendine özgü yetenekleri var 

Tercih sürecinde anne babalarla çatışmaya girmeden karşılıklı ikna ile konuyu birlikte ayrıntılı değerlendirmenin ilişkilerin zarar görmemesi açısından önemli olduğunu ifade eden Prof. Dr. Nazife Güngör, “Örneğin, matematiğe ilgi duymayan bir genci ısrarlı biçimde mühendislik bölümlerine yöneltmek doğru bir tavır değil. Ya da sanatsal yetenekleri olmayan bir bireyi sanata yöneltmek ona yarar değil, zarar verir. Unutulmamalıdır ki her kişinin kendine özgü yetenekleri, eğilimleri, yönelimleri, hayalleri, beklentileri, yaşama ilişkin tasarımları vardır. O halde tercih aşamasındaki bireylere yardımcı olmak, deneyim paylaşımı yapmak, ancak onları belli tercihlere, daha doğrusu kendi istediğimiz yöndeki tercihlere zorlamamak gerekir.” şeklinde önerilerde bulundu.

Üniversitelerin kampüslerine mutlaka gidin

Adayların tercih hedeflerindeki üniversite kampüslerine mutlaka uğramaları gerektiğini de kaydeden Prof. Dr. Nazife Güngör, “Üniversitenin, bölümün, programın öğretim kadrosuyla tanışmalı, konuşmalı, üniversitenin lokasyon ve fizik olanaklarını görmeli, incelemelidir.  Unutmayalım ki ufuk çizgisine her dokunuş yeni bir ufkun doğuşudur.” şeklinde sözlerine son verdi. 



Gönderen: journal



YORUM YAZ
Bu habere yorumlar

Eğitim

Anadolu Üniversitesi Rektörü Adıgüzel’den TİKA Başkanı Eren’e Kritik Ziyaret
Anadolu Üniversitesi Rektörü Adıgüzel’den TİKA Başkanı Eren’e Kritik Ziyaret
Anadolu Üniversitesi’nde "Doğada ve Sanatta Taklit" Semineri
Anadolu Üniversitesi’nde "Doğada ve Sanatta Taklit" Semineri
Anadolu Üniversitesi Kurucusu Prof. Dr. Orhan Oğuz’a Büyük Vefa Örneği
Anadolu Üniversitesi Kurucusu Prof. Dr. Orhan Oğuz’a Büyük Vefa Örneği
Türkiye ve Çin Ortaklığında “Uluslararası Seramik Laboratuvarı” Kuruldu
Türkiye ve Çin Ortaklığında “Uluslararası Seramik Laboratuvarı” Kuruldu
İBF’de “Sosyal Medya Kullanımı” Söyleşisi: Fenomenden Gençlere Kritik Tavsiyeler
İBF’de “Sosyal Medya Kullanımı” Söyleşisi: Fenomenden Gençlere Kritik Tavsiyeler
Şahver Sultan Engelsiz Kur’an Kursu’nda Engelliler Günü Buluşması
Şahver Sultan Engelsiz Kur’an Kursu’nda Engelliler Günü Buluşması
Türkiye’nin Dijital Seferberliği: Veri Analizi Okulu Küresel Bir Model Oldu
Türkiye’nin Dijital Seferberliği: Veri Analizi Okulu Küresel Bir Model Oldu
Osman Efendi Yurdu’ndan Ahmet Yesevi İşitme Engelliler İlkokulu’na Anlamlı Ziyaret
Osman Efendi Yurdu’ndan Ahmet Yesevi İşitme Engelliler İlkokulu’na Anlamlı Ziyaret
Millî Eğitim Bakan Yardımcısı Ökten’den Eskişehir’e Ziyaret: Eğitim ve Kültür İncelemesi
Millî Eğitim Bakan Yardımcısı Ökten’den Eskişehir’e Ziyaret: Eğitim ve Kültür İncelemesi
ESTÜ Öğrencileri İslami Dayanışma Oyunları Dereceleriyle Rektör Özcan’ı Ziyaret Etti
ESTÜ Öğrencileri İslami Dayanışma Oyunları Dereceleriyle Rektör Özcan’ı Ziyaret Etti
ESOGÜ’de Psikolojide Kariyer Yolculuğu Etkinliği Düzenlendi
ESOGÜ’de Psikolojide Kariyer Yolculuğu Etkinliği Düzenlendi
DİLKOM’da Otizm Perspektifinden Dil ve Konuşma Terapisi Konuşuldu
DİLKOM’da Otizm Perspektifinden Dil ve Konuşma Terapisi Konuşuldu
Belgesel Sineması: Fikirden Festivale Yolculuk Deneyimleri Paylaşıldı
Belgesel Sineması: Fikirden Festivale Yolculuk Deneyimleri Paylaşıldı
Maarif Çocuk Dergisi’nin Güz Sayısı "Her Çocuk Bir Fidandır" Temasıyla Yayımlandı
Maarif Çocuk Dergisi’nin Güz Sayısı "Her Çocuk Bir Fidandır" Temasıyla Yayımlandı
Araştırma Üniversiteleri 2025 Sıralaması Açıklandı
Araştırma Üniversiteleri 2025 Sıralaması Açıklandı
ESTÜ’de Uluslararası Sivil Havacılık Günü Etkinliği Düzenleniyor
ESTÜ’de Uluslararası Sivil Havacılık Günü Etkinliği Düzenleniyor
64 Kulüp Tek Çatı Altında: Rektör Adıgüzel Öğrenci Kulüpleriyle Buluştu
64 Kulüp Tek Çatı Altında: Rektör Adıgüzel Öğrenci Kulüpleriyle Buluştu
Cahit Zarifoğlu Ortaokulu Öğrencilerinden Örnek Dayanışma Hareketi
Cahit Zarifoğlu Ortaokulu Öğrencilerinden Örnek Dayanışma Hareketi
3 Aralık Dünya Engelliler Günü’nde Özel Eğitim Okullarına Anlamlı Ziyaret
3 Aralık Dünya Engelliler Günü’nde Özel Eğitim Okullarına Anlamlı Ziyaret
Türk üniversitelerinin mühendislik programları Avrupa’nın en iyileri arasında
Türk üniversitelerinin mühendislik programları Avrupa’nın en iyileri arasında
40 bin mezunla engelleri aşan Anadolu Üniversitesi: Engelsiz AÖF vizyonu büyüyor
40 bin mezunla engelleri aşan Anadolu Üniversitesi: Engelsiz AÖF vizyonu büyüyor
Eskişehir’de Harezmi Eğitim Modeli Sınıflarda Uygulanmaya Başladı
Eskişehir’de Harezmi Eğitim Modeli Sınıflarda Uygulanmaya Başladı
Deliklitaş Anadolu İmam Hatip Lisesi Öğrencilerinden İl Müftülüğüne Ziyaret
Deliklitaş Anadolu İmam Hatip Lisesi Öğrencilerinden İl Müftülüğüne Ziyaret
Anadolu Üniversitesi’nden Engelsiz Üniversite Modeli: Kapsayıcı Eğitimde Öncü
Anadolu Üniversitesi’nden Engelsiz Üniversite Modeli: Kapsayıcı Eğitimde Öncü
Eğitimciler Spor Lisesi Şampiyon Takımları İlçe Müdürünü Ziyaret Etti
Eğitimciler Spor Lisesi Şampiyon Takımları İlçe Müdürünü Ziyaret Etti
Öğrenme Güçlüğü Engel Değil, Farklılıktır: Beyin Plastisitesiyle Avantaja Dönüşebilir
Öğrenme Güçlüğü Engel Değil, Farklılıktır: Beyin Plastisitesiyle Avantaja Dönüşebilir
Üstün Yetenekliler Eğitim Programı (ÜYEP) Başvuruları Rekorla Başladı
Üstün Yetenekliler Eğitim Programı (ÜYEP) Başvuruları Rekorla Başladı
Nakkaş Levni ve İbrahim Fırçasından 1720 Şenlikleri: Lale Devri’nin En Renkli Sûrnâmesi
Nakkaş Levni ve İbrahim Fırçasından 1720 Şenlikleri: Lale Devri’nin En Renkli Sûrnâmesi
Rektör Adıgüzel, İBF Akademik Genel Kuruluna Katıldı
Rektör Adıgüzel, İBF Akademik Genel Kuruluna Katıldı
Anadolu Üniversitesi Heyetinden TÜBA’ya İş Birliği Ziyareti
Anadolu Üniversitesi Heyetinden TÜBA’ya İş Birliği Ziyareti
Eskişehir’den Mesleki Eğitime Stratejik Dönüşüm: AhiTek 5.0 Projesi
Eskişehir’den Mesleki Eğitime Stratejik Dönüşüm: AhiTek 5.0 Projesi
LGS Birinci Örnek Soru Kitapçıkları İlk Kez MEBİ’de Yayımlandı
LGS Birinci Örnek Soru Kitapçıkları İlk Kez MEBİ’de Yayımlandı
ESTÜ BİTEK’ten Dijital Şiddet ve Yapay Zekâ Odaklı Farkındalık Semineri
ESTÜ BİTEK’ten Dijital Şiddet ve Yapay Zekâ Odaklı Farkındalık Semineri
Turizm Rehberliği Öğrencileri Kurşunlu Külliyesi’ni İnceledi
Turizm Rehberliği Öğrencileri Kurşunlu Külliyesi’ni İnceledi
Eskişehir’de Dört Okul Yenileniyor: YİKOB İhale Takvimini Açıkladı
Eskişehir’de Dört Okul Yenileniyor: YİKOB İhale Takvimini Açıkladı
“Teknolojiyi Abartma, Geleceğini Karartma 2” Projesi Kapanış Programı Yapıldı
“Teknolojiyi Abartma, Geleceğini Karartma 2” Projesi Kapanış Programı Yapıldı
“Dijital Farkındalık ve Siber Güvenlik” Eğitimi Öğrencilerle Buluştu
“Dijital Farkındalık ve Siber Güvenlik” Eğitimi Öğrencilerle Buluştu
Uluslararası Cevat Ülger AİHL’de 9. Sınıf Öğrencileriyle Tanışma Programı
Uluslararası Cevat Ülger AİHL’de 9. Sınıf Öğrencileriyle Tanışma Programı
Rektör Adıgüzel özel gereksinimli öğrencilerle bir araya geldi
Rektör Adıgüzel özel gereksinimli öğrencilerle bir araya geldi
Ulaştırma ve Altyapı Bakan Yardımcısı Boyraz, Ufest Gençlik Festivali Kapanışında Konuştu
Ulaştırma ve Altyapı Bakan Yardımcısı Boyraz, Ufest Gençlik Festivali Kapanışında Konuştu
TÜBİTAK 4004 ve 4005 Programları Başvuru Süreci Başladı!
TÜBİTAK 4004 ve 4005 Programları Başvuru Süreci Başladı!
Av. Mail Büyükerman İlkokulu Öğrencileri Seyrantepe Camii’nde
Av. Mail Büyükerman İlkokulu Öğrencileri Seyrantepe Camii’nde

Bunlar da ilginizi çekebilir