Erhan Erden SEyitgazi Belediye Başkan Adayı


Kaplama lastik güvenli midir, doğru kaplama nasıl olmalı?

Kaplama lastik güvenli midir,  doğru kaplama nasıl olmalı?
Kaplama lastik güvenli midir, doğru kaplama nasıl olmalı?
29 Mayıs 2025 Perşembe Okuma 8.453

Lastik Sanayicileri ve İthalatçıları Derneği kaplama konusunun önemine dikkat çekti. LASİD Genel Sekreteri Erdal Kurt ‘’Kaplama sertifikalandırılmış tesislerde, üstün teknoloji ve uzman ekipler tarafından yapıldığında sürdürülebilirliğe katkı sağlar, çevreyi korur. Sertifikası olmayan tesislerde kaplanan lastikler tehlike saçabilir’’ dedi. ‘’Hangi lastiklere kaplama yapılmalı, doğru kaplama nasıl anlaşılır’’ gibi kaplamaya ilişkin soruları da yanıtladı

LASİD Genel Sekreteri Erdal Kurt, standartlara ve usulüne uygun yapıldığı takdirde kaplamanın çevrenin korunmasına katkı sağladığını kaydetti: ‘’Kaplama sürdürülebilir bir yöntemdir. Günümüzde gelişen lastik teknolojisi; lastiklerin birkaç kez kaplanmasına olanak sağlar. Böylece lastiğin ömrü uzar. Standartlara uygun bir şekilde kaplanan lastik, yeni bir lastiğin kilometre performansına yakın bir performans sunar.’’ 

Lastikler sertifikalı bir tesiste ve uzman eller tarafından kaplanmalı

LASİD Genel Sekreteri Erdal Kurt; kaplamanın önemine dikkat çekerek şunları söyledi: ‘’Şehirlerarası yollarda kimi zaman lastiğin deseninin yer aldığı zeminle temas eden sırt kısmının gövdeden ayrılmış şekilde yol üzerinde yattığını ve trafik güvenliğini tehdit ettiğini görürüz. Genellikle kaplama olduğu zannedilen bu parçalar çoğunlukla mekanik problemler, yoğun fren kullanımı vb. sebepler sonucu aşırı ısınma ile arıza vermiş hiç kaplanmamış lastiklere ait olmaktadır. Bu ve benzeri yanlış algılar ekonomiye ve çevreye büyük katkısı olan kaplamanın Türkiye'de gelişmesi önünde engel teşkil etmektedir.’’

Lastiğin nasıl ve hangi standartlarda kaplanması gerektiğini belirleyen yönetmelik ve sertifikaya dair ise şu bilgileri verdi: ‘’Güvenli lastik kaplama standardı ilgili yönetmeliklerle belirlenmiştir. Kaplamanın Bakanlık tarafından UN / ECE R 108 veya R 109 standardına göre sertifikalandırılmış tesislerde yaptırılması gerekir. Ülkemizde çoğunlukla R109 sertifikalı tesisler mevcuttur. Bu tesislerde uzman eller tarafından doğru malzeme ile usulüne uygun yapılan kaplama güvenlidir. Lastiklerini kaplatmak isteyen araç sahiplerine; bu regülasyona uygun sertifikaya sahip tesislerde kaplama yaptırmasını öneriyoruz.’’ 

Kaplamanın doğru olduğunu nasıl anlarız?

Sertifikası olmayan merdiven altı tesislerde sırf daha ucuz diye yaptırılan kaplamaların trafikte tehlike yarattığına dikkat çeken LASİD Genel Sekreteri Erdal Kurt doğru ve usulüne uygun kaplama ile ilgili şu açıklamalarda bulundu: ‘’Lastik kaplaması yapan tesisler Bakanlığımızın ilgili birimlerince düzenli olarak denetlenmekte, sertifikalı tesislerde yapılan kaplama lastiğin üzerine rahatça görünebilecek şekilde bir damga vurulur. Bu damga, kaplama lastiğin R109 sertifikalı bir tesiste kaplandığının göstergesidir. Trafikteki araçlarda bir lastiğin usulüne uygun kaplandığını anlamak için bu damga kontrol edilebilir.  Bakanlığın son zamanlarda sıkılaştırmaya gittiği kaplama tesis denetimleri ise büyük önem teşkil etmekte. Bu sıklaştırılmış denetimlerin kararlı şekilde devam ettirilmesi ve kapsamının genişletilmesi durumunda yalnızca güvenli kaplamalar yollarda olacak, trafik güvenliğine ve çevreye büyük katkı sağlanmış olacaktır.’’

Hangi özellikteki lastiklere kaplama yapılmalı?

Erdal Kurt, hangi lastiklere kaplama yapılıp hangilerine yapılmayacağı sorusuna da açıklık getirdi: ‘’Kaplama işlemi yapılacak lastiğin iskeleti olarak adlandırılan karkasın hasarsız ve düzgün olması, belli bir diş derinliğine sahip olması ve üretim tarihinden itibaren 5 yılı aşmamış olması gerekir.”  

Havayolları da kullanıyor, hem güvenli hem çevreci bir yöntem

LASİD Genel Sekreteri Erdal Kurt, lastik üreticilerinin; geliştirilmiş ve onaylanmış son teknoloji ve ekipmanlarla konusunda uzman ekipler tarafından kaplamayı doğru şekilde yaparak çevreye katkı sağladığına dikkat çekerek doğru kaplamanın güvenli ve sürdürülebilir olduğunu kaydetti: ‘’Genellikle kamyon, otobüs, iş makinası ve uçak lastiklerinde kullanılabilen kaplama lastik uygulaması ile uygun karkaslı lastiklerin kaplanması sayesinde ihtiyaç duyulan enerji ve hammadde ihtiyacı yaklaşık 5 kat azalır. Lastiğin ömrünü uzatan bu yöntemle kullanıcılar açısından lastiğin kilometre/maliyeti de azalmaktadır. Bu açılardan değerlendirildiğinde kaplama lastik; çevreyi korur cebimize de tasarruf sağlar. Doğru ekipman ve malzemelerle usulüne uygun şekilde yapılan kaplama lastiğin sağlamlık açısından kaplanmamış yeni bir lastikten bir farkı yoktur. Dünyanın hemen hemen bütün ticari havayolları filolarında yer alan yolcu uçaklarında kaplama lastikler yoğun olarak kullanılmaktadır. Bu da bizlere kaplamanın sağlamlığını kanıtlamaktadır. Vatandaşlarımız kaplama lastik konusunda bilgi almak istediğinde lastik üreticilerine, uzmanlara ve sertifikalandırılmış tesislere veya daha fazla bilgi ve soru için derneğimize başvurabilir.”



Gönderen: journal



YORUM YAZ
Bu habere yorumlar

Otomobil-Motorsiklet

Tofaş Efsaneleri Geri Dönüyor: Doğan ve Şahin 2026’da Yeniden Üretilecek
Tofaş Efsaneleri Geri Dönüyor: Doğan ve Şahin 2026’da Yeniden Üretilecek
ÖTV Düzenlemesi İkinci El Araç Piyasasını Nasıl Etkiledi?
ÖTV Düzenlemesi İkinci El Araç Piyasasını Nasıl Etkiledi?
Trafik Sigortası Primlerinde ve Poliçe Düzenlemesinde Yeni Dönem
Trafik Sigortası Primlerinde ve Poliçe Düzenlemesinde Yeni Dönem
Hyundai i30 Türkiye’ye Yenilenen Yüzüyle Geliyor
Hyundai i30 Türkiye’ye Yenilenen Yüzüyle Geliyor
Türkiye’de Elektrikli Otomobil Sayısı Yüzde 129,8 Arttı, Shell Şarj Ağını Genişletiyor
Türkiye’de Elektrikli Otomobil Sayısı Yüzde 129,8 Arttı, Shell Şarj Ağını Genişletiyor
Ford Otosan ve İSU’dan Örnek İş Birliği
Ford Otosan ve İSU’dan Örnek İş Birliği
Direksiyonda Mesajlaşmak Kaza Riskini 23 Kat Artırıyor!
Direksiyonda Mesajlaşmak Kaza Riskini 23 Kat Artırıyor!
Araç sahipleri dikkat! Resmi Gazete’de yayımlandı, artık zorunlu olacak
Araç sahipleri dikkat! Resmi Gazete’de yayımlandı, artık zorunlu olacak
"10 Araçtan 1’i Senetle, 2’si Kredi Kartıyla Satılıyor"
"10 Araçtan 1’i Senetle, 2’si Kredi Kartıyla Satılıyor"
100 Kilometrede 1,5 Litre Yakıt Tasarrufu: Yıllık 15 Ağaç Dikimine Eşdeğer
100 Kilometrede 1,5 Litre Yakıt Tasarrufu: Yıllık 15 Ağaç Dikimine Eşdeğer
İkinci El Araç Piyasasında Yeni Trend: Talep 1 Milyon TL Üstüne Yöneldi
İkinci El Araç Piyasasında Yeni Trend: Talep 1 Milyon TL Üstüne Yöneldi
Bakımsız Araçlar Nedeniyle Her Yıl 2 Milyar Litre Akaryakıt İsraf Ediliyor
Bakımsız Araçlar Nedeniyle Her Yıl 2 Milyar Litre Akaryakıt İsraf Ediliyor
Otomotiv Devlerinden Yeni Kampanyalar:  Taksitle SUV fırsatı...
Otomotiv Devlerinden Yeni Kampanyalar: Taksitle SUV fırsatı...
Türkiye’de Elektrikli Araç Sayısı 250 Bini Aştı
Türkiye’de Elektrikli Araç Sayısı 250 Bini Aştı
Sıcak Havalarda Lastik Seçimi Hayati Önem Taşıyor
Sıcak Havalarda Lastik Seçimi Hayati Önem Taşıyor
Kur Sabit Kalırken Sıfır Araç Fiyatları Artıyor
Kur Sabit Kalırken Sıfır Araç Fiyatları Artıyor
Ford Transit 60 Yaşında
Ford Transit 60 Yaşında
TOGG Gazladı, Tesla’yı Solladı! Türkiye’de Elektrikli Araç Satışlarında Patlama
TOGG Gazladı, Tesla’yı Solladı! Türkiye’de Elektrikli Araç Satışlarında Patlama
Otokar’ın Otonom e-Centro’su Testleri Başarıyla Geçen İlk Otonom Türk Aracı Oldu
Otokar’ın Otonom e-Centro’su Testleri Başarıyla Geçen İlk Otonom Türk Aracı Oldu
Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi İçin Süre Uzatıldı
Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi İçin Süre Uzatıldı
Yaz Aylarında Güvenli Sürüş İçin Bakım Şart
Yaz Aylarında Güvenli Sürüş İçin Bakım Şart
Kaza Mağdurları Dikkat: Yüksek Tazminat Vaadiyle Vekalet Tuzağı
Kaza Mağdurları Dikkat: Yüksek Tazminat Vaadiyle Vekalet Tuzağı
ÖTV Zammı Sonrası Togg T10X’in Yeni Fiyat Listesi Açıklandı
ÖTV Zammı Sonrası Togg T10X’in Yeni Fiyat Listesi Açıklandı
20 Yaş Üzeri Aracını Hurdaya Ayırana ÖTV’siz Yerli Otomobil Fırsatı
20 Yaş Üzeri Aracını Hurdaya Ayırana ÖTV’siz Yerli Otomobil Fırsatı
Škoda, "Vision O" Konseptiyle Station Wagon Modellerinin Geleceğini Sergiliyor
Škoda, "Vision O" Konseptiyle Station Wagon Modellerinin Geleceğini Sergiliyor
Trafiğe Kayıtlı Her Dört Araçtan Sadece Biri Kaskolu
Trafiğe Kayıtlı Her Dört Araçtan Sadece Biri Kaskolu
Eski Tip Ehliyetlerde Süre Uzatıldı: Son Tarih 31 Ekim 2025
Eski Tip Ehliyetlerde Süre Uzatıldı: Son Tarih 31 Ekim 2025
Turka, Yeni Nesil Araç Muayene İstasyonları İçin Bayilik Başvurularını Başlattı
Turka, Yeni Nesil Araç Muayene İstasyonları İçin Bayilik Başvurularını Başlattı
Škoda Modelleri ÖTV Düzenlemesiyle Daha Cazip Hale Geldi
Škoda Modelleri ÖTV Düzenlemesiyle Daha Cazip Hale Geldi
ÖTV Düzenlemesi Sonrası 7 Otomobil Markasında Fiyat İndirimi!
ÖTV Düzenlemesi Sonrası 7 Otomobil Markasında Fiyat İndirimi!
Honda’dan Uygun Fiyatlı Minik Elektrikli Otomobil
Honda’dan Uygun Fiyatlı Minik Elektrikli Otomobil
Ticaret Bakanlığı’ndan Motorlu Kara Taşıtı Ticaretinde Yeni Düzenlemeler
Ticaret Bakanlığı’ndan Motorlu Kara Taşıtı Ticaretinde Yeni Düzenlemeler
ÖTV Düzenlemesi Sonrası İşte En Ucuz Sıfır Araç Modelleri ve Yeni Fiyatları!
ÖTV Düzenlemesi Sonrası İşte En Ucuz Sıfır Araç Modelleri ve Yeni Fiyatları!
Yeni ÖTV Oranları: Hangi Araçlar Nasıl Etkilendi?
Yeni ÖTV Oranları: Hangi Araçlar Nasıl Etkilendi?
Otomotiv Sektöründe Deprem: Yeni ÖTV Oranları Fiyatları Radikal Şekilde Değiştirdi
Otomotiv Sektöründe Deprem: Yeni ÖTV Oranları Fiyatları Radikal Şekilde Değiştirdi

Bunlar da ilginizi çekebilir